الرئيسية » المدونة » السيسي يدعو المصريين للتعبير عن آرائهم ومغردون يسخرون

السيسي يدعو المصريين للتعبير عن آرائهم ومغردون يسخرون

خلال كلمته في افتتاح مشروعات إسكان بديل للمناطق غير الآمنة، في منطقة السادس من أكتوبر، صرح الرئيس المصري، عبد الفتاح السيسي، السبت: “أنا عايز الناس تتكلم ويبقى فيه تعبير عن الرأي، بس تبقى فاهمة”.

وقوبل تصريح السيسي بسخرية واسعة على مواقع التواصل الاجتماعي، وتذكير بالمعتقلين الموقوفين نتيجة التعبير وحرية الرأي. وكتب باهر ساخراً: ‏”وانا اللي هاحدد مين اللي فاهم ومين اللي مش فاهم، الفاهم هو اللي طول الوقت بيقول تحيا مصر 3 مرات وأنا ربه الأعلى، واللي مش فاهم بنيت له مجمع سجون على أعلى مستوى، علشان هناك يفهموه براحتهم”. 

وعلقت مي عزام: ‏”السيسي عايز الناس تتكلم ويبقى فيه تعبير عن الرأي.. بشرط تبقى الناس فاهمة” المرة دي التهمة هتبقى انك مش فاهم”

وشارك أحمد جمال زيادة: ‏”الناس اللي بتتكلم وفاهمة كويس، موجودة في السجون أو ممنوعة من السفر، أو ممنوعة من الظهور إعلامياً”. قضايا وناس

تقرير حقوقي يصف أوضاع حريات الفكر والتعبير في مصر بـ”قمع استباقي”

وتوقع هشام قاسم ‏”السيسي النهاردة صرح بإنه “عايز الناس تتكلم ويبقى فيه تعبير عن الرأي”، باين عليه عايز يشغل السجون الجديدة اللي قرب يفتتحها”. 

وكتب تيتو: ‏”السيسي النهاردة صرح بإنه عايز الناس تتكلم، ويبقى فيه تعبير عن الرأي، طب خرج الي دخلوا السجن الأول عشان اتكلموا”.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *